Friday, December 23, 2011

selipar saya

~~ tersenyum-senyum aku tanda berpuas hati sebab dapat betulkan selipar manik. milik aku pemberian adik. terima kasih adik. akhirnya, akk jumpa jugak tempat jahit kasut td. syukur sgt. ~~

~~ Aku tanya pakcik tu, dah berapa lama pakcik buka kedai kat sini? (kedainya kat area medan selera Kota, kat kedai2 lama tu). Aku teringat, dulu pakcik tu jahit kasut kat kaki lima je. Sekarang dah buka kedai. Pakcik tu cakap, "dah dua tahun dik" "maknanya dah dua tahun la adik tak pernah betulkan kasut ye? rosak, buang?". Aku jawab, "tak jugak pakcik. Rosak, simpan" Sambil tersengih-sengih. Sambil aku ingat2 balik, berapa ajela kasut ngan selipar aku. Aku bukan kaki tukar barang2 aku pun. Aku cakap lagi, "Selipar ni mungkin harganya tak semahal mana pakcik, tapi tinggi sangat nilainya pada saya." Entah macam mana aku boleh selamber je cakap mcm tu. Tulus dari hati aku. Mungkin sebab ke mana pun aku melangkah, orang yg bagi aku selipar tu sentiasa ada dlm jiwa dan ingatan aku. ~~

~~ teringat balik kata-kata pakcik yg betulkan kasut petang td. sambil kami berbual-buak dengan 2 orang lagi pelanggan lain (pelanggan ke? entahla. layan je. terhibur la jugak). pakcik tu cakap, "adik ni seorang pendidik ni...ye dik?". aku sengih-sengih je. salah sorang laki tu saje je iyekan cakap pakcik tu, "yela ni, kalau kerja lain lain caranya". Nampak sgt ke aku cikgu? Aku pun iyekan jela. Bukan ada faedah pun nak menipu. Hahahaha. Sambil aku menyerahkan duit upah kepada pakcik tu, aku ulang balik kata2 aku sebelum ni, "tinggi nilainya ni pakcik, terima kasih ye." Sebab selipar aku pun siap berjahit, aku pun beredarla dari kedai pakcik tu dengan perasaan yang sangat lapang.~~

No comments: